Olen vihreä ja tykkään autoista

Meitä vihreitä joskus leimallisesti syytetään autoilun vastustajiksi, joiden ainoana tavoitteena on viedä se rakas Ford Taunus Pertin autotallista. Vaihtoehdoksi meidän kerrotaan tarjoavan ylihintaista sähköautoa, jonka lataaminen on Pertin kotipaikkakunnalla lähes mahdotonta.

Jos tähän illuusioon autoileva ihminen haluaa uskoa, niin tottakai se on hyvä syy vastustaa koko puoluetta.

Oma autoiluhistoriani

Olin 2-4 vuotiaana perhepäivähoidossa. Hoitopaikkani lelulaatikosta löytyi tummanvihreä Porsche, jolla tykkäsin leikkiä joka päivä. Silloin muistan ensimmäisen kerran haaveilleeni juuri Porschesta. Ollessani ala-asteella, osti Saksassa asuva sukulaiseni punaisen Porscen ja unelmani omasta urheiluautosta sai lisävahvistusta. Noin neljä vuotta sitten toteutin unelmani. Porsche 911 Carrera 4 oli jotain sellaista, jota on vaikea sanoin kuvailla. Lapsuuden haaveeni, ja konepellin alla yli kolmesataa hevosvoimaa. Neliveto ja 0-100km/h vain 6:ssa sekunnissa. Se oli ”rakkautta ensisilmäyksellä”.

Kyllä, olen aina tykännyt autoista. Eniten on ollut BMW merkkisiä autoja – yhteensä viisi erilaista. Mukaan mahtuu myös Audi TT Quattro ja Dodge Ram Van. Noin puolitoista vuotta sitten tulin kuitenkin elämässäni sellaiseen tilanteeseen, että harrastus oman hiilijalanjäljen pienentämisestä muuttui urheiluautoa tärkeämmäksi. Samana kesänä luovuin sekä Porschesta, että Harley Davidson moottoripyörästä. Tilalle tulivat sähköauto, ja sähköpyörä. Havaitsin nopeasti, että hieman parempi omatunto päästöttömästä autoilusta oli hevosvoimia ja asfalttiin jätettyä mustaa viivaa tärkeämpi asia.


Paluu todellisuuteen

Vihreät eivät ole viemässä kenenkään autoa autotallista, korjataan nyt tämä asia heti alkuunsa. Meidän esityksemme on, että vuoden 2030 jälkeen ei enää myytäisi uutena muita, kuin vähäpäästöisiä / päästöttömiä henkilöautoja. Tämän tavoitteen taustalla on ajatus saada mahdollisimman paljon vähäpäästöisiä henkilöautoja liikenteeseen vuosien 2020-2050 aikana. Kun esimerkiksi sähköauton hankintaa tuetaan rahallisesti, muuttuu sähköauton hankintahinta kilpailukykyiseksi polttomoottoriauton hankintahinnan kanssa. Ja kun sähköautoja saadaan paljon liikenteeseen, tulee se väistämättä johtamaan käytettyjen sähköautojen kasvaneeseen markkinaan. Keskeistä on, että päästöttömiä autoja on lähivuosikymmeninä käytettyinä ja kohtuuhintaisina myytävänä.

Seuratessani suurten autotehtaiden viimeisiä päätöksiä uskon, ettei lainsäädäntöä polttomoottoriautojen kieltämiseksi ehkä tarvitse tehdä. Monet suuret autonvalmistajat ovat jo oma-alotteisesti ilmoittaneet luopuvansa pelkästään dieseliä tai bensaa polttoaineena käyttävien autojen valmistuksesta lähitulevaisuudessa. Tässä valossa polttomoottoriautojen kieltämis/säilyttämis keskustelu on mielestäni tarpeetonta.

Ajattelen, ettei autoilijoita häiritse se, että sähköauton käyttökulut ovat vain murto-osa polttomoottoriauton vastaavista kuluista. Pari esimerkkiä:

  • Auto ladataan useimmiten yöaikaan kotona. Sata kilometria sähköautolla maksaa sähkösopimuksesta riippuen 1-3€. Mielestäni aika edullisia kilometrejä.
  • Sähköauton huoltokulut ovat marginaaliset. Ei öljynvaihtoja, ei hihnojen vaihtoa, ei jäähdytysnesteen vaihtoa, ei sytytystulppien vaihtoa, ei vaihdelaatikon huoltoa, ei ilman- eikä polttoaineensuodattimien vaihtoa. Sähköauton moottori on käytännössä huoltovapaa.

No mitenkäs siellä maaseudulla?

Suomi on harvaan asuttu maa. On selvää, että sähköauto ei ole ratkaisu kaikkialla ja kaikille ihmisille. Suomessa tarvitaan myös biodieseliä, kaasukonversioita ja mahdollisesti vetyautoja. Kukaan ei vielä tiedä, että mitä teknologia tuo tullessaan. Mutta sen tiedämme, että lähitulevaisuudessa sähköautojen käyttösäde yhdellä latauksella on jopa 800 kilometriä.

Tekniikan Maailma:
”Tällä hetkellä sähköajoneuvojen keskimääräinen toimintamatka on noin 160 kilometriä latausta kohden. Kaksiulotteisten katalyyttien ja litiumilma-akkujen myötä se voi nousta 650–800 kilometriin”, tutkija Amin Saleh-Khojin

On täysin mahdollista, että 20 vuoden kuluttua kaupasta saa auton, jolla voi ajaa yhdellä latauksella 1000-1200 kilometriä. Sen jälkeen keskustelu sähköauton toimintamatkasta voidaan lopettaa – myös maaseudulla.

Vastakkainasettelusta yhteiseen tavoitteeseen

Jos minun tavoite on, että Pertti voi ostaa vuonna 2035 sähköauton käytettynä kolmella tonnilla, niin on kysymys enää siitä, että mitkä puolueet ovat halukkaita viemään liikenteen päästöjen pienentämistä yhdessä eteenpäin? Öljyvarantojen vähentyessä polttoaineen hinta on varmassa kasvussa. Olisi autoilijoiden huijausta väittää, että bensaa saa halvalla 20:n vuoden päästä. Siksi meidän kaikkien tulee ponnistella sen eteen, että yksityisautoilu voi Suomessa jatkua – ja kohtuullisilla hankinta- ja käyttökuluilla. Minä olen valmis tätä tavoitetta edistämään.

Oletko sinä?

4 Comments on “Olen vihreä ja tykkään autoista”

  1. Jäin miettimään mikä oli sen ”herätyksen” taustalla jotta hiilijalanjäljen pienentäminen tuntui tärkeältä, niin tärkeältä jotta sen eteen tuli tehdä jotakin konkreettista?
    Toinen kysymys:
    Kauanko kestää tuo keskimääräiseksi määritelty lataaminen jolla pääsee 160km?

    1. Ei se herätys ihan kerralla tapahtunut. Vähitellen aloin pohtia omaa osoittanut kokonaisuudessa. Yksi ratkaiseva hetki oli kun laskin oman hiilijalanjälkeni netissä, ja hämmästyin.

      Normaalista pistorasiasta lataan yön aikana, niin menisikö siinä noin 5 tuntia. Voimavirralla tietenkin nopeutuu. Omassa autossani ei myöskään ole pikalatausmahdollisuutta, joka on uudemmissa malleissa.

  2. Suomessa tuotetaan vuosittain sähköä noin 67 TWh josta noin 20% fossiilisilla polttoaineilla. Liikenteen energiankulutus vuosittain noin 50 TWh, josta muutama prosentti sähköllä. Jos koko suomen liikenne siirtyy sähköön, sähkön tuotantoa pitäisi lisätä noin 70%. Nykyistäkään sähköntuotantoa ei voida järjestää ilman fossiilisia polttoaineita ja jos vielä ydinvoiman käyttöä halutaan vähentää yhtälö muuttuu entistä mahdottomammaksi. Kuinka tästä näkökulmasta sähköautoihin siirtymisen voi nähdä hyvänä asiana? Biodiesel, biokaasu tai alkoholi polttomoottoriautossa lienee tällä hetkellä CO2-päästöiltään sähköä parempi.

    1. Mielestäni vain yhteen vaihtoehtoon ei voida lukittautua, vaan tarvitaan kaikkia mainitsemiasi vaihtoehtoja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *